Writings L.L. / Geschriften L.L. 2007

  loopfilm 10 min 40  

"There are moments, when life appears before you – crystal clear – as if you were standing in front of an open window through which life could be viewed. Like the cast of a play, people move, think and act apparently without purpose, chaotically… but then slowly, you perceive several similar stances, events… and you notice that there are definite paths and directions along which and in which the figures move."........

........"This is how we found them, piles of human bodies, throats slit, fists clenched, eyes wide-open, cowering, blood drenched… a pine tree, a Christmas tree, one candle still burning. Miraculous!"..........

......"The moon is in shadow... now and then a star is visible. Sunk in snow, he walks on, knocking into trees everywhere. "..

......"I heard the flowers moaning, weeping anxiously… but I could do nothing to help. I returned to find the first violets lying in the earth, asters and dahlias broken, roses ripped down… the sun shone just as brightly, everything was full of life, yet the flowers in the flowerbeds stood silent, their heads bowed mourning the tragedy that had overcome them. I heard gentle weeping, whispered laments, the flowers and shrubs moaning."......

Lajos Lukács

(1900 Budapest - 1979 Amstelveen)

 

What does it mean for someone’s identity and the generations after to leave the house of one’s birth, to renounce one’s descent? And, contrary to this, what does it mean to live on the land that your forbears have created and so you never had to question your right to exist?

These questions resulted in a video and a video-installation (Writings L.L. and "The Broersen Family"), in which we investigated our own family roots. Since generations, Persijn’s rather large family is part of a small and close-knit village community in the north of the Netherlands, in contrast to Margit’s Jewish-Hungarian family that spread around the globe, in which solid family ties are absent and their origin was suppressed.

 

 

 

 

 
De film is een reis door het geestelijk landschap van Margit's grootvader Lajos Lukács (1900-1979).
Deze man was min of meer een figurant in zijn eigen leven. Na gevochten te hebben in de eerste wereldoorlog, het verlies van zijn ouders en de dood van zijn zus, besluit hij nooit meer muziek te maken en naar Nederland te immigreren. Daar ontstaat een dubbelleven, waarin hij zijn voorgeschiedenis verzwijgt en zijn joodse identiteit geheimhoudt, zelfs voor zijn vrouw. Hij zet een elektronicazaak op, waarin hij zijn waar veel te duur verkoopt en doet nooit gerealiseerde uitvindingen. Aan het eind van zijn leven sluit hij zich op in het veilige Amstelveen, ingeklemd tussen bloemetjestuinen en doorzonhuizen, en schrijft daar verhalen voor de ANWB en de tuinkundevereniging.
Later ontdekte oorlogsverhalen, herinneringen en brieven vormden de basis voor de film, een monologue intérieur. Het decor van de film wordt volledig gereconstrueerd aan de hand van de foto's die L.L. Lukacs zelf heeft gemaakt of waar hijzelf opstaat. Door onderdelen van de foto's (die een heel leven bestrijken) in beweging te zetten en zodoende zelf het verloop van de tijd te creeren, wordt de gemoedstoestand van de schrijver gereflecteerd.